Loekken logo

Musikalsk eftermiddag i Sognegården, Løkken

øverst: Toftegaard på saxofon. foto: ln/ok
En næsten fyldt Sognegård, Løkken bød torsdag velkommen til Toftegaard Erichsen Duo som spillede sange og salmer fra den danske sangskat i smagfulde og nænsomt jazzificerede arrangementer. Det var en rigtig god eftermiddag, hvor publikum nød den gode musik og de små historier mellem numrene vakte glæde og smil
Toftegaard Erichsen 2 avis
Mange valge torsdag eftermiddagen i Sognegården med god musik. foto: ln/ok

JOHAN TOFTEGAARD KNUDSEN, saxofonist, klarinettist og fløjtenist, kendt fra Aarhus Jazz Orchestra. Johan har rødder her i Løkken, da hans far er Lasse Knudsen.
NIELS ERICHSEN, pianist og organist, et velkendt navn fra utallige konstellationer indenfor den århusianske jazz og kirkemusik. 
Duoens fælles kærlighed til denne del af den danske musikkultur skinner tydeligt igennem i det omhyggeligt udvalgte repertoire. Titler som f.eks. “Det dufter lysegrønt af græs” suppleres med et par af duoens egne kompositioner og enkelte melodier fra den lyriske, nordiske jazz og folkemusik.
Johan fortæller: “Om koncerten kan jeg sige, at vi tog publikum med på en lille tidsrejse, der startede helt nede i folkedybet med en folkemelodi af ukendt oprindelse, som Carl Schütz skrev ned i 1843 og kaldte "gammel, eller i alt Fald, saa god som gammel", nemlig "En yndig og frydefuld sommertid".
Toftegaard Erichsen 1 sh avis
Toftegaard og Erichsen. foto: ln/ok

Op gennem historien går det. Henimod slutningen kommer vi også omkring et par af vore egne kompositioner for så til sidst at slutte af nede i folkedybet igen med "I skovens dybe stille ro".
Undervejs spillede vi sangen "Man binder os på mund og hånd". Den har jo en interessant historie. Den blev skrevet til revyen Dyveke under den oprindelige titel "Det gælder kærlighed og krig". Teksten var af Poul Henningsen (PH) og musikken af Kai Normann Andersen. Den 8. april 1940 begyndte prøverne til forestillingen, men da tyskerne dagen efter besatte Danmark, blev det klart, at sangen måtte tilbage på skrivebordet og rettes til. Ellers ville den ikke klare sig gennem censuren på grund af sit mere utilslørede antinazistiske indhold. Så PH skrev en ny tekst, hvor budskaberne blev holdt langt mere subtile og metaforiske.
Toftegaard Erichsen 3 avis
Johan Toftegaard på saxofon. Johan har rødder i Løkken. Hans far er Lasse Knudsen. foto: ln/ok

Første vers handler om erotik, andet vers om ægteskab og tredje vers om fædrelandskærlighed på en måde, som den tyske censur ikke rigtigt kunne indvende noget imod. Publikum forstod dog godt de dybere lag i teksten, når de hørte Liva Weel synge sangen.”
Johan Toftegaard og Niels Erichsen spiller til daglig i trioen Tresonans sammen med kontrabassist Peter Friis. Ligesom duoen har Tresonans en stor kærlighed til den danske sangskat, som den fortolker i sit eget jazz- og improvisationssprog. Tresonans spiller i kirker, på højskoler og til private arrangementer.