Loekken logo

Vestkysten gør klar til fremtidens turister

øverst: Afslappet ferie. arkivfoto: ln/ok
Pressemeddelelse

golf badehotel art i ann

Destination Nordvestkysten, Destination Vesterhavet og Destination Vesterhav og Vadehav skal arbejde sammen om at udvikle nye oplevelser, øge kvaliteten og tiltrække flere turister. Og dermed er kursen sat for et samarbejde, der skal skabe omsætning og tiltrække flere gæster nu og i fremtiden. 

Projektet ”Vækst og Værdiskabelse” skal de kommende to år bidrage med 7,5 mio. kr. til udvikling af turismen langs med Vestkysten fra Mandø i syd til Hirtshals i nord. Med brede sandstrande, brusende bølger og traditionsrige kystbyer tiltrækker Vestkysten hvert år mange besøgende. Aldrig før har så mange danskere tilbragt sommerferien i især sommerhus ved Vesterhavet, som i forvejen er Danmarks største og mest populære ferieområde. 
Hus i klitterne i Løkken avis
Pr. foto

Covid-19-pandemien kalder på nytænkning i hele samfundet og stiller store og nye krav til fremtidens turismeprodukt. For at Vestkysten som helhed kommer styrket ud af en tid som fortsat er præget af Corona krisen, skal der i langt højere grad fokuseres på, at matche det behov de nye gæster har når de besøger Vestkysten.

I tæt samarbejde med erhvervslivet, skal projektet bane vejen for at udvikle de oplevelser der allerede er langs kysten. Samtidigt skal der bygges videre og inspireres til nye produkter og koncepter der er med til at sikre, at vi også på den lange bane har et interessant ferieprodukt for både eksisterende og nye gæster. 
fiserbåd avis
Løkken kutter på vej ud. arkivfoto: ln/ok

Første skridt på vejen mod at udvikle turismen er et øget fokus på lokale fødevarer og de muligheder der er ved at styrke cykel- og vandreturisme netop nu, hvor der er langt flere nye gæster der efterspørger denne type ferieform. Dette stiller krav til nye og mere fleksible overnatningstilbud langs med Vestkysten.

Dernæst arbejdes der med udvikling af en fælles digital strategi i et samlet greb. Derudover bliver den nye Vestkyst fortælling i endnu højere grad markedsført i både ind- og udland, for at sikre, at Vestkysten ikke bliver glemt når den næste ferie bookes.
Anna Oosterhof avis
Projektchef Anna Oosterhof. Pr.foto

Citater
- Den danske kystturisme har et enormt potentiale. Det skyldes kombinationen af en enestående natur og de mange dygtige aktører, der skaber rammerne for de millioner af turister, der hvert år besøger os. Med dette projekt kan vi fokusere på at styrke branchen og hjælpe nye idéer på vej, siger formanden for Vestkystpartnerskabet og borgmester i Varde Kommune Erik Buhl.

- I Løkken & Blokhus har vi oplevet en helt fantastisk sommer med rekordomsætning, hvor der især har været mange danskere der har besøgt Destinationen. Når det er sagt, savner vi vores udenlandske gæster i skuldersæsonen og derfor skal vi tænke langsigtet. Gæsterne efterlyser nye produkter og services og vi håber, at vi kan bidrage til at kunne opfylde dette behov. Først og fremmest ved at understøtte de gode virksomheder vi har i Destinationen med både synlighed nationalt og internationalt og udvikling af nye produkter der matcher efterspørgslen”, udtaler Anna Oosterhof, projektchef i Destination Nordvestkysten.

Fakta:
- Projektet ”Vækst og Værdiskabelse hos Vestkystens turismeerhverv – sammen og hver for sig” er finansieret af destinationerne og kommunerne langs med Vestkysten, Dansk Kyst og Naturturisme og støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. 

De 9 kommuner er Fanø, Esbjerg, Varde, Ringkøbing-Skjern, Holstebro, Lemvig, Thisted, Jammerbugt og Hjørring kommuner. Det totale budget er på 7,5 mio. kr. i alt og projektet løber frem til efteråret 2022.
superBrugsen art. ann